Hybrydowy zespół napędowy e:HEV – idealna równowaga pomiędzy oszczędnościami i osiągami

honda hr-v - napęd hybrydowy

Nowy HR-V e:HEV jest w standardzie napędzany zaawansowanym układem hybrydowym Hondy, dzięki któremu popularny kompaktowy SUV Hondy stanowi doskonałe połączenie oszczędności z wysokimi osiągami. HR-V nowej generacji dołącza do odświeżonego CR-V i niedawno wprowadzonego na rynek Jazza, które oferowane są wyłącznie z hybrydowym, benzynowo-elektrycznym układem napędowym.

Układ napędowy e:HEV zdobył uznanie w Europie za połączenie dynamiki i sprawności, oszczędności w realnych warunkach eksploatacji i wysokiej kultury pracy. HR-V nie wymaga ładowania z zewnętrznej instalacji elektrycznej, sprawdza się także w każdej sytuacji drogowej, łącząc dynamikę reakcji i oszczędność pojazdu elektrycznego z funkcjonalnością i elastycznością samochodów o napędzie konwencjonalnym.

Niska emisja, dynamika reakcji

Zespół e:HEV składa się z dwóch kompaktowych silników elektrycznych o wysokiej mocy, współpracujących z 1,5‑litrowym silnikiem benzynowym DOHC i-VTEC, działającym w cyklu Atkinsona, akumulatora litowo-jonowego i innowacyjnej przekładni bezpośredniej oraz jednostki sterującej przepływem mocy. Układ jest efektem 20 lat rozwoju hybrydowych układów napędowych Hondy w modelach produkcyjnych oraz wiedzy z Formuły 1®. 

W modelu HR-V podniesiono moc układu e:HEV, z dostępnych w modelu Jazz 109 KM, do 131 KM, a maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego wynosi 253 Nm.

Zespół e:HEV składa się z dwóch kompaktowych silników elektrycznych o wysokiej mocy, współpracujących z 1,5‑litrowym silnikiem benzynowym DOHC i-VTEC

Bardziej kompaktowy niż w Jazzie układ e:HEV, napędzający HR-V, charakteryzuje się wyższym stopniem gęstości energii, co pozwala na generowanie większego momentu obrotowego. Liczbę ogniw baterii zwiększono o 25%, aby uwzględnić większe rozmiary HR-V i poprawić parametry magazynowania i poboru energii elektrycznej w stosunku do modelu Jazz, dysponującego mocą 80 kW. Zmniejszono również rozmiary jednostki sterującej mocą (PCU), zintegrowanej w komorze silnika oraz zastosowano chłodzenie wodą zamiast powietrzem, co poprawia kontrolę temperatury. Zredukowano również wartość przełożenia między silnikiem elektrycznym a kołami, co wpłynęło dodatkowo na poprawę przyspieszenia i dynamiki HR-V. 

Efektem jest relaksujące, komfortowe podróżowanie, zarówno w warunkach miejskich, jak i podczas szybkiej jazdy autostradowej. Model HR-V może pochwalić się emisją CO2 od 122 g/km (WLTP, cykl mieszany) i zużyciem paliwa 5,4 l/100 km (WLTP, cykl mieszany), a jednocześnie przyspieszeniem 0-100 km/h w 10,6 sekundy.

Dopracowane tryby jazdy

System e:HEV wyróżnia się tym, że korzysta z trzech trybów jazdy, płynnie zmieniając je dla zapewnienia optymalnego działania każdego komponentu zespołu napędowego, zarówno w mieście, jak i na autostradzie. Elektroniczny moduł sterujący w płynny sposób przełącza automatycznie źródło mocy, wybierając pomiędzy trybami: elektrycznym, hybrydowym i trybem silnika spalinowego, w zależności od tego, który z nich zapewnia największą oszczędność w obecnej sytuacji na drodze.

Podczas jazdy ze stałą, wysoką prędkością, np. na autostradzie, system korzysta z trybu silnika spalinowego, ponieważ w tych warunkach jest to najbardziej efektywne rozwiązanie. Jeśli wymagane jest większe przyspieszenie, na przykład podczas wyprzedzania, samochód przełączy się na tryb hybrydowy, aby uzyskać przyrost niezbędnej mocy. Ponadto, podczas jazdy w trybie hybrydowym nadmiar mocy silnika benzynowego może służyć do doładowywania akumulatora, które odbywa się za pośrednictwem drugiego silnika elektrycznego, pełniącego rolę generatora, co zapewnia dodatkowe korzyści w zakresie oszczędności paliwa.

System e:HEV wyróżnia się tym, że korzysta z trzech trybów jazdy, płynnie zmieniając je dla zapewnienia optymalnego działania każdego komponentu zespołu napędowego, zarówno w mieście, jak i na autostradzie.

Tryb «Sport», który również można włączyć za pomocą przełącznika wyboru napędu, przestawia przepustnicę na żywsze reakcje, podczas gdy tryb «Econ» łagodzi reakcję przepustnicy i obniża zapotrzebowanie energetyczne klimatyzacji, kładąc nacisk na oszczędność paliwa. Oprócz trybu «Normal», w którym samochód samodzielnie zachowuje równowagę pomiędzy zasilaniem elektrycznym i spalinowym, kierowca może przełączać się pomiędzy wszystkimi trybami jazdy za pomocą przełącznika.

Szybkość reakcji jak w pojazdach elektrycznych

Aby zwiększyć wrażenia zbliżone do jazdy samochodem elektrycznym, kierowca może również wybrać na dźwigni zmiany trybów jazdy tryb B, który oferuje różne stopnie odzyskiwania energii podczas hamowania. Stopień odzyskiwania energii i wynikającą z tego siłę efektu hamowania można znacznie zwiększyć w stosunku do zwykłego zakresu D za pomocą manetek umieszczonych za kierownicą.

Zmiany trybu jazdy – w tym uruchomienie silnika dla wytworzenia energii elektrycznej – odbywają się niedostrzegalnie dla pasażerów. Zamiast konwencjonalnego układu transferu mocy z przekładnią planetarną, która generuje wysokie opory, zastosowana została przekładnia o stałym przełożeniu, pracująca z niższymi oporami tarcia, dzięki mniejszej liczbie ruchomych elementów. Przekłada się to na mniejsze zużycie energii podczas jazdy na napędzie czysto elektrycznym.

Co istotne, oszczędny system Hondy z przekładnią o stałym przełożeniu osiąga wyższy współczynnik całkowitego czasu jazdy na napędzie elektrycznym podczas poruszania się w mieście, niż inne hybrydy dostępne obecnie w sprzedaży.

Wykorzystanie doświadczeń z napędu hybrydowego z Formuły 1®

Honda skorzystała z wiedzy inżynierskiej swoich ekspertów od sportów motorowych oraz doświadczeń, zdobytych podczas zwycięskich startów w ramach programu wdrażania hybrydowych jednostek napędowych w Formule 1, do osiągnięcia niespotykanej efektywności energetycznej hybrydowych układów napędowych e:HEV w cywilnych modelach. W rezultacie, nowy HR-V z napędem e:HEV oferuje wyjątkową oszczędność i moc w szerokim zakresie scenariuszy drogowych.

Historia rozwoju układów hybrydowych

Pierwsza Honda Insight z 1999 roku ugruntowała pozycję Hondy jako światowego lidera rozwoju napędów hybrydowych. Insight był pierwszą hybrydą wśród modeli samochodów oferowanych w Europie przez wszystkich producentów. Napędzany był przez układ Integrated Motor Assist (IMA), który bazował na silniku spalinowym, a kiedy niezbędne było przyspieszenie – wykorzystywał wspomaganie silnika elektrycznego oraz system rekuperacji energii hamowania, dla zmniejszenia zużycia paliwa.

Honda kontynuuje rozwój napędów hybrydowych, a zaawansowany układ e:HEV, wykorzystujący dwa silniki elektryczne, jest obecnie stosowany w modelach Jazz, CR-V, nowym HR-V oraz przyszłym Civicu 11. generacji.